Українці — серед переможців і у шорт-листі найбільшого у світі фестивалю екологічного плакату «4-й Блок»

Роботи українців харків'янина Давіда Наніашвілі та киянина Дмитра Шевченка — серед кращих на нещодавно відкритий в Харкові XI Міжнародній трієнале екологічного плакату «4-й Блок». Дебютант Давід Наніашвілі отримав 5 із 7 голосів членів журі й став одним з 5 переможців Трієнале. А плакат Дмитра Шевченко увійшов в шорт-лист номінації «Худпром 100 / Навчитись змінювати». «4-й Блок» — найбільший у світі фестиваль такого роду. На нього дизайнери та дизайнерки з 53 країн надіслали 3000 плакатів, з яких відібрали 950 найкращих для основної експозиції.

Призи від журі в своїх номінаціях отримали роботи з Польщі, Китаю і США, гран-прі — дизайнер з Бєларусі. Найкращі роботи, включно з тими, що перемогли у п’яти номінаціях, представлені в основні експозиції в Центрі сучасного мистецтва «ЄрміловЦентр». Дві третини плакатів є цифровими, що відображає загальні тенденції переходу життя у цифровий світ. А деякі як фізичні об’єкти зайняли місце всередині та просто неба навколо «ЄрміловЦентру», що символізує намагання людей убезпечити себе й інших від зараження вірусом. До закінчення карантину виставку можна подивитися онлайн, а також відкрита частина експозиції у дворі ЦСМ «ЄрміловЦентр».

У 2021 році Трієнале відкрилася водинадцяте. Цього разу вона отримала назву Changes («Зміни»), і присвячена осягненню та аналізу глобальних реактивних змін, які сталися з людством за останні роки.

Цьогорічний «4-й Блок» чотири рази ювілейний: 30 років від першого фестивалю, 35 років від Чорнобильської катастрофи, 10 років від аварії на Першій Фукусімській АЕС, 100 років Харківській державній академії дизайну і мистецтв (ХДАДМ). І в ювілейному році Трієнале вперше реалізується за підтримки Українського Культурного Фонду в рамках програми «Культура+».

Головна виставка Триєнале в «ЄрміловЦентрі» влаштована як подорож у трьох просторах. Вже на вході до будівлі глядачі бачать надруковані традиційним способом на банерах плакати. Всередині галереї — реактор, накритий саркофагом, в який не можна увійти, але можна зазирнути. Тут більшість робіт представлені на цифрових носіях, у вигляді медіа-інсталяцій.

«Плакати з тематикою Чорнобиля і Фукусіми представлені у вигляді відеопроекції на композитному алюмінієвому матеріалі — його жорсткість, стійкість передають сталий вплив цих трагедій, — пояснює концепцію виставкових рішень співзасновниця Photinus studio Лєра Полянскова, яка створювала медійну частину експозиції. — Плакати, пов'язані з темою ізоляції, можна побачити на плазмі у тісному просторі — це підкреслює ситуацію, коли людина опиняється наодинці з єдиним співрозмовником, з єдиною можливістю діалогу через екран».

Нарешті, коли глядачі виходять у внутрішній двір «ЄрміловЦентру», то потрапляють у природне середовище, де просто неба, віддані на милість сонця, вітру і дощу розташована решта плакатів. Після Трієнале все, що від них залишиться, перероблять у шопери.

«Кожна країна, кожен регіон транслює свої сенси, — пояснює президент фестивалю Олег Векленко. — Для китайців важливі забруднення повітря, річок, моря, океану. У німців тяга до більш конкретних радикальних закликів. У американців — емоційний і мистецький підхід. Роботи зі Франції — чутливі й енергійні. Є дуже багато своїх нюансів, і цим виставка цікава. І багато плакатів було з України. Наприклад, в роботах зі Львівської, Івано-Франківської області опікуються долею Карпат. Більшість — від молодих людей, студентів, і мені це дуже було приємно».

У журі цьогорічного «4-го Блоку» традиційно війшли зірки світового дизайну: Анабелла Салем (Anabella Salem, Аргентина), Аніл Айкан (Anıl Aykan) та Джонатан Барнбрук (Jonatan_Barnbrook, обидва — Великобританія), Микола Коваленко (Словакія), Ілля Павлов (Україна), Бюнг-іл Сан (Byoung-il Sun, Південна Корея), Ольга Северіна (США), Сергій Сєров (Росія). Нагороди з екологічних деревини, фанери та скла виготовила дизайнерка Інна Педан (Харків).

Переможцями основної програми стали:

    «Чорнобиль-Фукусіма: 35-10 / Правда історії заради змін» — Люк Зволан (Luk Zvolan, Польща);
    «Екологічна свідомість / Зміни себе» — Каі Ксю (Kai Xu, Китай);
    «Худпром 100 / Навчитись змінювати» — Майкл Брейли (Michael Braley, США);
    «Ізоляція / Життя серед змін» — Катаржина Нахман (Katarzyna Nachman, Польща);
    «Анімаційний плакат / Зміни у часі і просторі» — Давід Наніашвілі (Україна);
    Гран-прі Трієнале одноголосним рішенням журі (це безпрецедентний випадок в історії великих конкурсів плакатів) отримав Юрій Торєєв (Бєларусь).

Київський  дизайнер Дмитро Шевченко отримав почесну відзнаку журі в номінації «Худпром 100 / Навчитись змінювати». А дебютант, студент 2 курсу ХДАДМ з Харкова Давид Наніашвілі переміг у своїй номінації. Хоча вперше в житті брав участь у конкурсі, й дуже хвилювався від перспективи змагання з відомими колегами. Проте, вважає Давид, вимушена ізоляція надала йому час і натхнення для створення серії з трьох плакатів саме з такою назвою: «Ізоляція».

«Коли ти замкнений проти бажання, відчуваєш тиск самотності, виникають лише негативні емоції. Саме їх я хотів передати, — розповідає переможець. — Працював над анімаційними плакатами два місяці. І вже в третьому плакаті сама народилася надія, яка все ж таки допомагає пережити скрутні часи».

Паралельна програма розмістилася одразу у 5 локаціях у Харкові, а крім того, роботи «4-го Блоку» виставлені у Лос-Анджелесі (США, в межах ініціативи PosterTerritory). Зважаючи на карантин, термін виставки продовжили до 30 травня, щоб всі бажаючі могли подивитися роботи на власні очі, коли обмеження будуть послаблені.

Після відкриття основної програми у «ЄрміловЦентрі» та ХДАДМ протягом декількох днів будуть відкриватися виставки паралельної програми Трієнале на декількох майданчиках:

    – у галереї імені Генріха Семирадського: дитяча програма – виставка «Ковчег» за участі студії Інни Педан, студії «D16» Віри Толмачової, «Дитяча площARTка» (куратори Олена Зіненко та Катерина Усменцева), скульпторки Тетяни Альбіцької-Костомарової;
    – Чорнобильській історичній майстерні: плакатна акція «35 + 10» і оновлена виставка «Чорнобиль: Люди — Місця — Солідарність — Майбутнє»;
    – музеї-лабораторії «4-й Блок» ХДАДМ: виставка членів міжнародного журі ХІ Трієнале «4-й Блок», виставка плакатів номінації «Худпром 100», студентський проєкт «Майбутнє» (плаката в технології доповненої реальності), мультимедійний проєкт «hell`o`world»;
    – Харківській муніципальній галереї: виставка Інни Педан «Кураж / монтаж».

«Ми розуміємо, що через ситуацію з пандемією, глядачі дуже обмежені у можливостях подивитися наші виставки. Для нас це також вперше, — пояснює менеджерка проєкту Марія Мануйленко. — І для журі вперше. У нас навіть на етапі відбору були різні труднощі, бо дуже важко обговорювати конкурсні роботи у Zoom. Але ми пережили цей досвід, отримали нові знання, пристосувалися і з надією дивимося вперед. Власне, про це говорять і роботи наших призерів і переможців».

Нагадаємо, трієнале еко-плакату «4-й Блок» у 1991 році разом із друзями-чорнобильцями та колегами художниками заснував Олег Векленко, який з того часу є незмінним президентом та арт-директором проєкту. Загалом «4-й Блок» розпочався з історії життя Олега Анатолійовича, графіка-дизайнера, тоді викладача Харківського «Худпрому». У травні-червні 1986 року, найгарячіші місяці Чорнобильської катастрофи, він приймав участь у її ліквідації. Як наслідок, Олег Векленко почав працювати з темами екології та захисту навколишнього середовища у своїй професійній діяльності. Трієнале допомагає доносити ці ідеї до широкого українського та іноземного кола глядачів, до тисяч художників та дизайнерів по всьому світу. Завдяки його зусиллям у різні роки членами журі трієнале були видатні українські митці: Георгій Якутович, Андрій Чебикін, Віталій Шостя, Володимир Лесняк та широко відомі у світі дизайнери: Ян Райліх (Чеська Республіка), Алан ле Кернек (Франція), Філ Рісбек (США), Ан Сан Су (Корея), Лоранс Мадрель (Франція), Субрата Бхоумік (Індія), Каррі Піппо (Фінляндія), Ксяо Йонг (Китай), Сергій Сєров, Володимир Чайка, Юрій Сурков (Росія), Яцек Мровчик (Польща), Такаші Акіяма (Японія), Ніклаус Трокслер (Швейцарія), Алекс Йордан (Франція), Люба Лукова (США) та інші. А за тридцять років існування трієнале у ньому прийняло участь більше ніж 1000 митців та мисткинь з 53 країн світу, які загалом представили глядачам близько 11000 плакатів екологічного та соціального спрямування.

Стежити за подіями «4-го Блоку» можна тут: Сайт, Facebook

Описание admin

Рекомендуем прочесть

Создан крупнейший онлайн-архив “Харьковской школы фотографии”, собравший более 2000 работ

Онлайн-ресурс "Харьковская школа фотографии от советской цензуры к новой эстетике" создан в рамках программы Украинского …