Відзначати 100 років у «Худпромі» почали з чотирьох виставок плакатів трієнале екоплакату «4-й Блок». Сам ректор колись був там волонтером

В Харківській державній академії дизайну і мистецтв, яка цього року святкує 100-річчя, відкрилися одразу чотири виставки в рамках XI Міжнародного трієнале екологічного плакату «4-й Блок». Одна з виставок «Худпром 100» напряму пов’язана з ювілеєм академії — у ній можна побачити роботи як студентів-дебютантів, так і відомих дизайнерів, чиє професійне життя пов’язане з ХДАДМ. Експозиція «Худпром 100» буде виставлена у просторах з 1 по 4 поверхів 3-го корпусу до жовтня, коли академія офіційно буде святкувати 100 років заснування. Одночасно в ХДАДМ відкрилися ще три виставки «4-го Блоку»: виставки робіт членів журі Трієнале, виставка студентського плакату в технології  доповненої реальності «Неначе Фьюче» і мультимедійна виставка «hell`o`world». Строк показу інших трьох виставок, як решти експозицій «4-го Блоку», продовжені до 30 травня, щоб всі бажаючі могли подивитися їх після карантину.

«4-й блок» і ХДАДМ вже 30 років пов’язані сотнями людських і професійних стосунків. Так засновник трієнале Олег Векленко був викладачем академії (тоді — Харківський художньо-промисловий інститут), коли його у 1986 році призвали на ліквідацію наслідків аварії на Чорнобильській АЕС. З першої виставки «4-го Блоку» 1991 року академія приймала експозиції трієнале, а студенти та викладачі вишу були волонтерами проєкту. Нинішній ректор ХДАДМ Олександр Соболєв сам у 1990-ті роки ще студентом волонтерив для «4-го Блоку». Він допомагав оформлювати експозиції, згодом брав участь як конкурсант, а сьогодні продовжує надавати трієнале підтримку як керівник своєї альма-матер.

«Коли я був студентом, не було інтернету, і до нас майже не доходила актуальна інформація про сучасний дизайн. Тому «4-й блок» був для нас ковтком нового, там можна було подивитися, які є тренди у дизайні, яка з’являється стилістика, — пригадує ректор. — Я навіть вперше побачив, як виглядають, як одягаються зірки світового дизайну, лише тому, що вони приїздили на Трієнале. Сьогодні інтернет є у всіх, але й «4-й Блок» став більшим і до цього часу визначає тренди. Тут можна подивитися на власні очі, як дизайнери з усього світу вирішують творчі завдання, які використовують метафори, можна побачити як народжується нова графічна мова, як все більше стає у нашій професії мультимедіа, моушн-дизайну, інтерактиву».

Приклади робіт сучасних зірок дизайну можна побачити у виставці журі цьогорічного конкурсу. А прикладом нових тенденцій є виставка студентського плакату в технології  доповненої реальності «Неначе Фьюче» у галереї академії HudpromLoft. Глядачі можуть розглядати роботи як традиційні витвори мистецтва і дизайну. А можна навести на плакат смартфон і побачити новий шар реальності, де ідея автора чи авторки отримує інші сенси, пояснює кураторка виставки викладачка ХДАДМ Наталія Надьон.

«Інтрига в цьому і полягає: те, що ви бачите на власні очі, і те, що ви бачите у доповненій реальності, може не співпадати. Загалом, мультимедіа сьогодні — на передовій дизайну, тому завдання тут дуже цікаві, але й дуже складні. Я пишаюся студентами, які спробували дати відповіді на найскладніші питання, — говорить кураторка. — І тематика цьогорічного Трієнале — «Зміни», як на мене, найкраще проявляється у роботах, які рухаються. Бо саме у русі ми можемо зафіксувати зміни, які відбуваються з нами й світом».

Іншу інтерактивну виставку «hell`o`world» можна побачити у музеї-лабораторії «4-го Блоку», який відкрився на 4 поверсі 3 корпусу академії у 2019 році. Це, за словами завідувача катедри «Мультимедійний дизайн», куратора виставки Михайла Опалєва, іммерсійна і інтерактивна інсталяція.

«У Чорнобилі стався хаос: радіоактивність, вибух реактора, сила-силенна сміття, спалені радіацією й вогнем ліси. А мистецтво має властивість збирати те, що було хаосом, у структуру, ідею, візуальний ряд. Ми спробували зробити це у взаємодії з глядачем. Якщо глядач розмістить руку над датчиками, плакати будуть кружляти в одну або іншу сторону. А якщо прибрати руку й відійти, то повертається хаос, — пояснює куратор. — Це все зроблено власними силами, з мінімальним використанням ресурсів. Купляли лише два датчика. Але студенти зробили це, та ще й у надскладній мові програмування TouchDesigner. Вони навчаються робити з нічого те, що роблять за великі бюджети у Барселоні чи Мюнхені».

Вплив «4-го Блоку» на студентів і викладачів ХДАДМ, і вплив зворотній — однаково корисні для всіх, вважає співзасновник Трієнале, професор академії Олег Векленко. Він пригадує кілька поколінь студентів «Худпрому», котрі виховувались і зростали на прикладах робіт, надісланих на «4-й Блок» з усього світу. І ректором Олександром Соболєвим цей перелік волонтерів не обмежується. Волонтерили на трієнале засновники одних з найцікавіших та затребуваних українських дизайн-бюро.

«Це Тетяна Борузнова зі студії 3Z, Марія Норазян та Ілля Павлов, які зараз живуть в Австрії та керують власною студією GRAFPROM (а Ілля ще викладає в Інституті дизайну й комунікацій австрійського університету FH JOANNEUM), Ольга Северина, яка організувала цьогорічну виставку «4-го Блоку» в Лос-Анджелесі й багато інших. На Трієнале вони вперше стикалися з дизайном такого рівня, бачили вживу Каррі Піта, Алекса Йордана. Я пам’ятаю їхні квадратні від подиву очі, — сміється Олег Векленко. — Це дуже міцний навчальний і творчий імпульс. В цьому році я не мав морального права запрошувати студентів допомагати нам, але вони приходили самі, бо хочуть бути частиною цього, для них «4-й Блок» вже має легендарний статус».

Студент 5 курсу ХДАДМ Артур Осетров пояснює своє бажання бути волонтером проєкту просто: «Я допомагав з розміщенням плакатів, робив люверси (металеві кільця в матеріалі банеру). Це проста фізична праця. Але я дивився все більше і більше хороших робіт, і все краще і краще розумів, в якому напрямі варто розвиватися, які прийоми зараз використовують дизайнери в інших країнах».

Виставки робіт членів журі Трієнале можна подивитися в головному корпусі ХДАДМ (корпус «Теремок», вул. Мистецтв, 8). А виставку плакатів з конкурсної номінації Трієнале «Худпром 100», виставку студентського плакату в технології  доповненої реальності «Неначе Фьюче» та мультимедійну виставку «hell`o`world» — у 3 корпусі (вул. Мистецтв, 11).

Нагадаємо, трієнале еко-плакату «4-й Блок» у 1991 році разом із друзями-чорнобильцями та колегами художниками заснував Олег Векленко, який з того часу є незмінним президентом та арт-директором проєкту. Загалом «4-й Блок» розпочався з історії життя Олега Анатолійовича, графіка-дизайнера, тоді викладача Харківського «Худпрому». У травні-червні 1986 року, найгарячіші місяці Чорнобильської катастрофи, він приймав участь у її ліквідації. Як наслідок, Олег Векленко почав працювати з темами екології та захисту навколишнього середовища у своїй професійній діяльності. Трієнале допомагає доносити ці ідеї до широкого українського та іноземного кола глядачів, до тисяч художників та дизайнерів по всьому світу. Завдяки його зусиллям у різні роки членами журі трієнале були видатні українські митці: Георгій Якутович, Андрій Чебикін, Віталій Шостя, Володимир Лесняк та широко відомі у світі дизайнери: Ян Райліх (Чеська Республіка), Алан ле Кернек (Франція), Філ Рісбек (США), Ан Сан Су (Корея), Лоранс Мадрель (Франція), Субрата Бхоумік (Індія), Каррі Піппо (Фінляндія), Ксяо Йонг (Китай), Сергій Сєров, Володимир Чайка, Юрій Сурков (Росія), Яцек Мровчик (Польща), Такаші Акіяма (Японія), Ніклаус Трокслер (Швейцарія), Алекс Йордан (Франція), Люба Лукова (США) та інші. А за тридцять років існування трієнале у ньому прийняло участь більше ніж 1000 митців та мисткинь з 53 країн світу, які загалом представили глядачам близько 11000 плакатів екологічного та соціального спрямування.

Стежити за подіями «4-го Блоку» можна тут:

  • Сайт
  • Facebook
  • Instagram

Описание admin

Рекомендуем прочесть

Создан крупнейший онлайн-архив “Харьковской школы фотографии”, собравший более 2000 работ

Онлайн-ресурс "Харьковская школа фотографии от советской цензуры к новой эстетике" создан в рамках программы Украинского …